Jak wspomóc odporność osoby starszej zimą

Każdy opiekun osoby starszej, powinien wiedzieć, że okres jesienno-zimowy, nie jest zbyt łaskawy dla naszych seniorów.. Są oni bowiem, bardziej, niż osoby w sile wieku narażeni na szereg niebezpiecznych czynników. Wysokie różnice temperatur zdecydowanie nie służą dobremu samopoczuciu,a przecież zimą nie sposób ich uniknąć przy wychodzeniu z ciepłego mieszkania na minusową temperaturę. Warto zatem zadbać o zdrowie, oraz przede wszystkim dopilnować tego, aby ubiór był adekwatny do pogody.

Zimowe ubranie

Ubiór jest tu sprawą kluczową, gdyż odpowiednire, ciepłe ubranie, to już 80 % sukcesu w skutecznej ochronie ciała przed wyziębieniem. Egzamin zda tu przede wszystkim odpowiednia, ciepła czapka. To właśnie głowę należy chronić nawet podczas krótkich spacerów nie zapominając o odpowiednim nakryciu. Przyda się również puchowa kurtka i ciepłe rękawiczki. Zawsze sprawdza się tzw. „ubiór na cebulkę” (nie tylko podczas spacerów na świeżym powietrzu, ale i domu). O stopy osoby starszej również należy odpowiednio zadbać dokładnie. Ciepłe, bawełniane skarpetki będą idealnym rozwiązaniem. Do tego jeśli decydujemy się na wyjście z domu z naszym Seniorem, pamiętajmy, że obuwie również musi być ciepłe, nie za ciasne i na solidnej podeszwie, zapewniającej odpowiednią izolację oraz stabilność.

W domu, szczególnie dla osób z gorszym krążeniem przydatne będzie również moczenie stóp wieczorami w gorącej wodzie z dodatkiem soli. Taka kąpiel skutecznie rozgrzeje organizm.

Warto pamiętać również o tym, że centralne ogrzewanie wpływa niekorzystnie na klimat w pomieszczeniach. Dlatego w pokoju podopiecznego warto pomyśleć o nawilżaczach powietrza.

Co jeść zimą

Odpowiednia dieta, również ma ogromny wpływ, na skuteczne ogrzanie organizmu. Jakie dania więc powinny się znaleźć na talerzach naszych podopiecznych, aby skutecznie chronić ich przed zimową i niesprzyjającą im aurą..? Przede wszystkim, zadbajmy o to, aby senior jadł dużo ciepłych gotowanych posiłków. Doskonałe w zimie są zupy, gotowane na mięsnym wywarze rozgrzeją i dodadzą energii. Nie wolno zapominać również o warzywach. Są niezbędne w diecie osób starszych. Marchewka, pomidory, brokuły, zawierają witaminę A, która jest istotna w zachowaniu i równowagi w organizmie. Zapewnia witalność, zapobiega przebarwieniom oraz pękaniu skóry podczas mroźnych dni. Papryka, czarna porzeczka , oraz szpinak, zawierają natomiast witaminę C, która jest absolutną podstawą jeżeli chodzi o zachowanie odporności, zimą a także jeżeli chcemy aby nasza cera była gładka i promienna. Ważne jest również spożywanie ciepłych płynów, najlepiej kompotów i herbaty z miodem lub cytryną. Imbir, cynamon, kardamon, czarna porzeczka, to wszystko stanowi idealne antidotum na przeziębienie, i powinno się znaleźć w posiłkach, które serwujemy podopiecznym. Te przyprawy nie tylko wspomagają trawienie i rozgrzewają, ale mają także działanie bakteriobójcze.

I coś jeszcze...

Na złe warunki atmosferyczne, odporność zyskujemy także dzięki odpowiedniej ilości snu. Trzeba zadbać zatem, aby nasz podopieczny był zawsze wyspany i wypoczęty.

Strona głowna

Data dodania: 2017-01-14